Reklamation och garanti

Vi erbjuder 5 års garanti

Garantin på 5 år innebär att du som kund får kostnadsfri hjälp om det skulle upptäckas köperelaterade fel eller brister på en vara som du har mottagit. 

Om du oturligt nog fått en vara med ett fel som upptäcks inom 5 år efter mottagandet, är det bara att kontakta vår kundtjänst, så hjälper vi dig med en lösning på problemet. Observera att garantin endast gäller vid användning av auktoriserad verkstad enligt avtal med Cosori. Om du väljer att använda en icke auktoriserad verkstad gör du detta på egen risk, och garantin upphör i så fall att gälla. 

Service och reklamation

Om det upptäcks ett fel eller brist måste konsumenten inom rimlig tid efter att han eller hon upptäckte, eller borde ha upptäckt det, meddela säljaren att han eller hon kommer att påberopa bristen (reklamation).

Kontakta vår kundtjänst för vidare hjälp med registrering av en reklamationsärende.

Tiden för att reklamera är dock inte kortare än två månader från den tidpunkt då konsumenten upptäckte bristen. Reklamation måste ske senast två år efter att konsumenten tog emot produkten. Om produkten, eller delar av produkten, vid normal användning är avsedd att hålla väsentligt längre än två år, är reklamationsfristen fem år. Om konsumenten inte reklamerar i tid förlorar man rätten att påtala bristen.

En brist som visar sig inom två år efter att konsumenten tagit emot produkten (normalt vid leveranstidpunkten) ska anses ha funnits vid överlåtelsen.

Meddelande om fel och brister i produkterna kan överlämnas till oss muntligt eller skriftligt.

För bevisändamål rekommenderar vi att reklamationen skickas skriftligt. Om det finns en brist på produkten och konsumenten har reklamerat inom de angivna tidsfristerna, kan konsumenten göra bristen gällande.

Under vissa förutsättningar kan konsumenten välja mellan reparation eller omleverans.

Konsumenten kan även kräva hävning av köpet om bristen är väsentlig (förutsatt att varan är i samma skick och mängd).

Om kriterierna för hävning av köpet är i enlighet med reklamationsreglerna i Konsumentköplagen, ska överenskommet belopp och eventuella frakter återbetalas inom 14 dagar från att varan registrerats mottagen hos oss.

Om bristen på produkten skulle medföra väsentlig olägenhet, och om ett låneprodukter är rimligt sett i förhållande till ditt behov och den kostnad eller olägenhet som säljaren ådrar sig, har konsumenten under vissa förutsättningar rätt att kräva att ett ersättningsprodukt ställs till säljaren kostnad.

Som huvudregel har säljaren inte rätt att göra mer än två försök till reparation eller omleverans för samma brist (1 försök för varor köpta efter 01.01.2024). Om det inte finns någon brist, kan säljaren endast kräva betalning för undersökningar som har varit nödvändiga för att avgöra om det finns en brist, samt betalning för reparation av produkten, om säljaren har gjort konsumenten uttryckligen uppmärksam på att han eller hon själv måste täcka sådana kostnader.

Säljaren följer Konsumenttvistnämndens beslut vid eventuell tvist.