Köpvillkor

Allmänt

Detta köp omfattas av följande standardvillkor för försäljning till konsumenter av varor via internet. Med konsumentköp avses här försäljning av varor till konsumenter som inte främst handlar som en del av affärsverksamhet, och när säljaren agerar i affärsverksamhet med försäljning av varor via internet.
 

Försäljning till konsumenter regleras bland annat i lagen om konsumentköp och ångerrätt. 

Avtalet

Avtalet mellan köpare och säljare består av den information som säljaren ger om köpet i beställningslösningen på webbshoppen (inklusive information om produktens art, mängd, kvalitet, andra egenskaper, pris och leveransvillkor), all direkt korrespondens mellan parterna (t.ex. e-post) samt dessa försäljningsvillkor.
 

Vid konflikt mellan den information som säljaren gett om köpet i beställningslösningen på webbshoppen, direkt korrespondens mellan parterna och villkoren i försäljningsvillkoren, ska informationen i beställningslösningen gå före försäljningsvillkoren så länge det inte strider mot gällande lagstiftning. 

Kreditköp kan endast göras av personer över 18 år. 

Parterna

Säljare är
Modino AB,Org.nr: 559339-5626 ,Ranhammarsvägen 20, 
168 67 Bromma. Köpare är den person som lägger beställningen. 

Avbeställning / återbetalning

Så länge beställningen inte är under behandling (försändelsen är packad och/eller skickad) kan du gå till "min sida" för att avbeställa beställningen. Detta gäller endast de som har skapat ett konto i webbutiken. För kunder som har använt checkout utan en användare, vänligen kontakta oss via vårt kontaktformulär.
 

Om du använder ångerrätten, avbeställer köpet på grund av ett klagomål eller har betalat för frakten i förväg (t.ex. via VISA / MasterCard), återbetalar vi det betalda beloppet inom 14 dagar. 

Priser

Priserna som anges i webbutiken inkluderar moms, om inte köparen väljer att visa priser utan moms eller är registrerad som användare från ett land utanför Sverige. Information om de totala kostnaderna köparen ska betala, inklusive alla avgifter och leveranskostnader (försändelse, porto, fakturaavgift, emballage etc.) samt specifikation av de enskilda elementen i det totala priset, anges i beställningslösningen innan beställning. 

Vi reserverar oss dock för skrivfel och tekniska fel i produkttexten, lagerstatus och pris. Säljaren förbehåller sig rätten att annullera beställningar som innehåller fel. 

Erbjudandet gäller så länge lagret räcker. 

Avtalets ingående

Avtalet är bindande för båda parter när köparens beställning har mottagits av säljaren. Den ena parten är dock inte bunden av avtalet om det har förekommit skriv- eller tryckfel i erbjudandet från säljaren i beställningslösningen på webbutiken eller i köparens beställning, och den andra parten insåg eller borde ha insett att ett sådant fel existerade. 

Produkter

Alla produkter vi säljer via
www.cosori.se kan självklart användas i Sverige. 

Beställningsbekräftelse

Du får en beställningsbekräftelse via e-post omedelbart efter att köpet är genomfört. Det rekommenderas att köparen kontrollerar att beställningsbekräftelsen stämmer överens med beställningen vad gäller mängd, varutyp, pris etc. Om det finns någon diskrepans mellan beställningen och beställningsbekräftelsen, ska köparen kontakta säljaren så snart som möjligt.
 

Betalning

Säljaren kan kräva betalning för varan från det att den skickas från säljaren till köparen. Om köparen använder ett kreditkort eller betalkort vid betalning, kan säljaren reservera köpesumman på kortet vid beställning.
 

Ett kreditkort är ett betalkort där avräkningen för köpet sker efteråt genom att långivaren (kreditkortsföretaget) skickar en faktura till kortinnehavaren med krav på betalning. Ett betalkort är ett betalkort som är kopplat till ett inbetalningskonto. Användning av kortet innebär att användarens konto debiteras och beloppet överförs till betalningsmottagarens konto. 

Vid betalning med kreditkort tillämpas gällande lag om kreditköp m.m. 

För att erbjuda dig att använda Klarnas betalningsmetoder är vi skyldiga att dela vissa uppgifter om dig med Klarna. Detta sker endast om du väljer Klarna som betalningsmetod. Klarna använder uppgifterna för att bedöma om du är kvalificerad att använda deras betalningsmetoder. De använda uppgifterna är namn, adress, e-post, telefonnummer, betalningshistorik samt orderinformation såsom betalningsmetod, leveranstyp, orderdetaljer och liknande. 

Användningen av sådana uppgifter regleras i enlighet med gällande sekretesslagstiftning. 

KLARNA 

För att kunna erbjuda dig att använda Klarnas betalningsmetoder måste vi dela vissa uppgifter om dig med Klarna. Detta sker endast om du väljer Klarna som betalningsmetod. Klarna använder uppgifterna för att bedöma om du är kvalificerad att använda deras betalningsmetoder. De använda uppgifterna är namn, adress, e-postadress, telefonnummer, betalningshistorik samt orderuppgifter såsom betalningsmetod, leveranstyp, orderdetaljer och liknande.
 

Användningen av sådana uppgifter regleras i enlighet med gällande sekretesslagstiftning och Klarnas integritetspolicy. 

I samarbete med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sverige, erbjuder vi följande betalningsmetoder. Betalningen går alltid direkt till Klarna. 

Köp nu - betala senare: Faktura med kredit på 30 dagar från den dag varorna skickas. Här kan du hitta villkoren för fakturan. 

Kort: Betal med betalkort eller kreditkort från Visa och MasterCard. 

Betalning sker alltid till Klarna. Du kan hitta mer information om Klarna på deras webbplats. Här kan du hitta deras användarvillkor. Användning av dessa uppgifter kommer att behandlas i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning och Klarnas policy för skydd av personuppgifter. 

Klarnas support hittar du här.

Klarnas shoppingtjänst hittar du här.

Klarnas dataskyddsinformation hittar du här.


Leverans m.m.
 

Leverans av varan från säljare till köpare sker på det sätt, på den plats och vid den tidpunkt som anges i beställningslösningen i webbutiken. Om leveranstiden inte är angiven i orderlösningen eller e-postmeddelandet som följer med orderbekräftelsen, ska säljaren leverera varan till köparen inom rimlig tid och senast 30 dagar efter att beställningen mottagits från kunden. Om säljaren ska skicka varorna till köparen, är han skyldig att få varorna transporterade till destinationen på ett lämpligt sätt och på normala villkor för sådan transport. Leveransstället är hos köparen, om inte annat avtalats mellan parterna. 

Vi levererar endast till adresser inom Sveriges egna gränser. Vårt demo-lager ändras ständigt. Slutsålda varor kan därför förekomma. 

Risk för varan 

Risken för varan övergår till köparen när varan tas emot av köparen enligt avtalet. Om leveranstiden har passerat och köparen underlåter att ta emot en vara som ställs till hans eller hennes förfogande enligt avtalet, har köparen fortfarande risk för förlust eller skada på grund av varans egenskaper. 

En vara anses levererad när kunden har fått den i sin besittning, det vill säga när den har levererats till kundens adress, eller kunden har hämtat den på postkontoret, i butiken eller liknande. 

Leverans anses inte ha skett när varan lämnas i ett paketombud, på postkontoret eller i en butik. I dessa fall sker leveransen först när kunden hämtar den. 

Företaget bär risken för varan om den försvinner eller blir skadad innan leveransen. Att företaget "bär risken" betyder att det är företaget som ska täcka eventuella ekonomiska förluster eller ersätta kundens vara med en ny utan extra kostnad för kunden. 

Kunden bär risken för varan efter att den har levererats, samt om den försvinner eller skadas under returen, om kunden har ångrat sitt köp och skickar varan tillbaka. 

Ångerrätt 

Köparen kan ångra köpet av varan i enlighet med bestämmelserna om ångerrätt. Ångerrätt innebär att köparen kan returnera varan till säljaren utan anledning, även om det inte finns någon defekt på den, och även om den inte är levererad. Köparen måste meddela säljaren om användningen av ångerrätten senast 14 dagar efter att varan har levererats och de lagstadgade upplysningarna om ångerrätt och ångerformulär har mottagits. 

Om köparen mottar ångerformuläret och de lagstadgade upplysningarna vid ett senare tillfälle än när varorna levererades, börjar ångerfristen löpa från den dag köparen mottar de lagstadgade upplysningarna. Om köparen inte har mottagit de lagstadgade upplysningarna eller en ångerrätt, löper ångerfristen ändå ut 3 månader efter att varan mottagits. Om köparen inte har mottagit de lagstadgade upplysningarna om ångerrätten, är fristen 12 månader och 14 dagar i Sverige. 

Meddelandet från köparen till säljaren om användning av ångerrätten bör av bevismässiga skäl alltid vara skriftligt (ångerrättsformulär, e-post, fax eller brev), och det ska innehålla uppgifter om hur köparen vill returnera varan till säljaren. 

Köparen ska utan onödig fördröjning och senast 14 dagar efter att ha meddelat säljaren att köparen kommer att använda ångerrätten, skicka tillbaka varorna eller lämna dem till säljaren, om inte säljaren har erbjudit sig att hämta varan. 

Om köparen uttryckligen har valt en annan leveranstyp än den standardleverans som säljaren erbjuder, betalar säljaren inte de extra kostnader som det medför. 

Återbetalningar ska ske utan onödig fördröjning och senast 14 dagar efter att säljaren har informerats om köparens beslut att utöva ångerrätten. Om inte annat uttryckligen avtalats med köparen, ska återbetalningen ske med samma betalningssätt som köparen använde. Köparen ska inte betala några avgifter till följd av återbetalningen. 

Säljaren kan hålla inne återbetalningen tills varan har mottagits eller tills köparen har skickat dokumentation för att varorna har returnerats. Detta gäller inte när säljaren har erbjudit sig att hämta varorna. 

Köparen ska stå för kostnaderna för att returnera varorna om ångerrätten används. 

Köparen kan undersöka produkten innan han eller hon ångrar köpet. Varan ska fortfarande returneras till säljaren i ungefär samma skick och mängd som den var i när köparen mottog den. Säljaren kan kräva att konsumenten kompenserar för värdeminskningen till följd av köparens hantering av varorna, som inte varit nödvändig för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion. 

Köparen ska returnera varan till säljaren i originalförpackningen, om det är möjligt. Köparen kan inte ångra köp av varor som snabbt försämras, varor som av hälsoskäl eller hygieniska skäl inte är lämpliga för retur, eller ljud- och videoupptagningar (inklusive cd-skivor, dvd-skivor) eller datorprogram där förseglingen är bruten. 

Undersökning av varan 

När köparen mottar varan rekommenderas det att han eller hon kontrollerar inom rimlig tid om den stämmer överens med beställningen, om den har blivit skadad under transporten eller om den har några brister. Om varan inte motsvarar beställningen eller har brister, ska köparen meddela säljaren som en reklamation, enligt kontraktets klausul om "reklamation vid brister och tidsfrist för anmälan av krav vid försening". 

Reklamation vid brist och tidsfrist för anmälan av krav vid försening 

Om det finns en defekt på varan, ska köparen meddela säljaren inom rimlig tid efter att han eller hon upptäckte det, att köparen avser att åberopa felet. Tidsfristen kan aldrig vara kortare än två månader från det att konsumenten upptäckte felet. 

Kontaktuppgifter: Telefon: +47 44 50 70 90?

E-post: post@cosori.se

Reklamation ska fortfarande göras senast två år efter att köparen har mottagit varan. Vid försening ska krav göras till säljaren inom rimlig tid efter att leveranstiden har passerats och varan ännu inte har levererats. Om varan betalas med kreditkort kan köparen också välja att informera och skicka krav direkt till kreditgivaren (kreditkortsbolaget). Meddelandet till säljaren eller kreditgivaren ska vara skriftligt (e-post, fax eller brev). 

Köparens rättigheter vid försening 

Om säljaren inte levererar varorna eller levererar dem för sent enligt avtalet mellan parterna, och detta inte beror på köparen eller förhållanden på köparens sida, kan köparen enligt köplagen häva köpet och kräva ersättning från säljaren. 

Inbetalning: Om säljaren inte levererar varan vid leveranstiden kan köparen hålla fast vid köpet och sätta en rimlig extra tidsfrist för fullgörande från säljaren. Köparen kan dock inte kräva sina rättigheter om det finns ett hinder som säljaren inte kunde förutse, eller om fullgörandet skulle medföra så stora olägenheter eller kostnader för säljaren att det är väsentlig diskrepans med köparens intresse, att säljaren levererar. Om svårigheterna försvinner inom rimlig tid kan konsumenten kräva leverans.  

Säga upp avtalet: Köparen kan säga upp avtalet med säljaren om förseningen är väsentlig, eller om säljaren inte levererar varorna inom den extra tidsfrist som köparen har satt. Köparen kan dock inte säga upp avtalet medan den extra tidsfristen löper, om inte säljaren har meddelat att han eller hon inte kan fullfölja inom fristen. 

Ersättning: Köparen kan kräva ytterligare ersättning för förlust som han eller hon lider till följd av försening från säljarens sida, enligt köplagen. 

Köparen ska vid reklamation lämna krav till säljaren enligt denna kontrakts klausul om "reklamation vid brist och frist för anmälan av krav vid försening." 

Säljaren följer Konsumentklagomålsnämndens beslut vid en tvist. 

Köparens rättigheter vid fel/brister

Om varan har en defekt, och detta inte beror på köparen eller omständigheter på köparens sida, kan köparen enligt reglern
a i köplagen, beroende på omständigheterna, hålla inne köpesumman, välja mellan reparation och ombyte, kräva prisnedsättning, kräva att avtalet upphävs och få kompensation från säljaren. 

Reparation eller ombyte: Om varan har en defekt kan köparen kräva att säljaren åtgärdar felet eller levererar en motsvarande vara. Säljaren kan motsätta sig köparens krav om kravet är omöjligt att genomföra eller skulle medföra orimliga kostnader för säljaren. 

Säljaren ska utföra reparation eller ombyte inom rimlig tid. Reparation eller ombyte ska ske utan kostnader för köparen, utan risk för att köparen inte får sina utgifter återbetalade och utan väsentlig olägenhet för köparen. Säljaren får inte göra mer än två försök till reparation eller ombyte för samma defekt, om inte särskilda skäl gör ytterligare försök rimliga. 

Även om köparen inte kräver reparation eller ombyte kan säljaren erbjuda detta, om det sker utan fördröjning. Om säljaren erbjuder sådan reparation eller ombyte kan köparen inte kräva prisnedsättning eller annullering av köpet. 

Prisnedsättning: Om bristen inte åtgärdas eller varan inte byts ut kan köparen kräva en proportionerlig prisnedsättning. 

Upphävande av köp: Istället för en prisnedsättning kan köparen annullera avtalet, utom när bristen är obetydlig. 

Ersättning: Köparen kan även kräva ersättning för ekonomisk skada som han eller hon lider till följd av att produkten är defekt, enligt köplagen. 

Köparen ska vid reklamation anmäla krav till säljaren enligt bestämmelsen i denna punkt "Reklamation vid brist och frist för anmälan av krav vid försening." Klagoreglerna gäller utöver och oberoende av reglerna om ångerrätt och eventuella reklamationsrättigheter från säljaren. 

Säljarens rättigheter vid köparens avtalsbrott  

Om köparen inte betalar eller uppfyller andra skyldigheter enligt avtalet, och detta inte beror på säljaren eller förhållanden på säljarens sida, kan säljaren enligt reglerna i köplagen hålla varan, kräva fullgörande av avtalet, kräva att avtalet sägs upp och kräva ersättning från köparen. Säljaren kan också under vissa omständigheter kräva ränta vid försenad betalning, kravavgift och avgift för ej förbetalda varor som inte hämtats ut. 

Fullgörande: Om köparen inte betalar kan säljaren hålla fast vid köpet och kräva att köparen betalar köpesumman (fullgörande). Om varan inte levereras mister säljaren sin rätt om han väntar orimligt länge med att framföra kravet. 

Uppsägning: Vid väsentligt avtalsbrott eller annan väsentlig överträdelse från köparens sida kan säljaren säga upp avtalet. Säljaren kan dock inte dra sig tillbaka efter att köpesumman är betald. 

Säljaren kan även annullera köpet om köparen inte betalar inom en rimlig extra frist för fullgörande som säljaren har satt. Säljaren kan dock inte dra sig tillbaka medan den extra fristen löper, om inte köparen har sagt att han eller hon inte kommer att betala. 

Ersättning: Säljaren kan kräva ersättning från köparen för ekonomisk skada som han eller hon lider till följd av köparens avtalsbrott, enligt köplagen. 

Ränta vid försenad betalning / kravavgift: Betalar köparen inte köpesumman enligt avtalet kan säljaren kräva ränta på köpesumman enligt lag om ränta vid försenad betalning. Vid utebliven betalning kan kravet efter föregående varsel skickas till inkasso och köparen kan då göras ansvarig för avgifter enligt inkassolagen och annan uppbörd av förfallna krav. 

Avgift för ej uthämtade icke-förbetalda varor: Om köparen inte hämtar ut obetalda varor kan säljaren ta ut en avgift på 500 kr + returfrakt. Avgiften får högst täcka säljarens faktiska kostnader för leverans av varorna till köparen. En sådan avgift kan inte tas ut för köpare under 18 år. 

Reklamationsrätt  

Reklamationsrätt från säljaren eller tillverkaren ger köparen rättigheter utöver de rättigheter som köparen redan har enligt obligatorisk lagstiftning. En reklamationsrätt innebär således inga begränsningar i köparens rätt att klaga och göra krav vid försening eller brister enligt punkterna "Köparens rättigheter vid försening" och "Köparens rättigheter vid brist." Reklamationsrätt från säljaren eller tillverkaren gäller i Sverige. 

Vi avråder från att använda en icke-auktoriserad verkstad för hantering av varor levererade av Teleoutlet, då detta medför att din reklamationsrätt upphör. 

Detta gäller oavsett typen av icke-auktoriserad åtgärd. 

Personuppgifter

Om inte köparen accepterar något annat kan säljaren endast samla in och lagra de personuppgifter som är nödvändiga för att säljaren ska kunna uppfylla sina förpliktelser enligt avtalet. Köparens personuppgifter om personer under 15 år får inte samlas in, om inte säljaren har samtycke från föräldrar eller vårdnadshavare. Köparens personuppgifter får endast vidarebefordras till andra om det är nödvändigt för att säljaren ska kunna genomföra avtalet med köparen eller i lagstadgade fall. Säljaren får endast erhålla köparens personnummer om det finns ett faktiskt behov av säker identifiering, och en sådan uppgift är nödvändig.
 

Om säljaren önskar använda köparens personuppgifter för andra ändamål, till exempel för att skicka reklam eller information utöver vad som är nödvändigt för att fullfölja avtalet, måste säljaren inhämta köparens samtycke vid avtalets ingående. Säljaren ska ge köparen information om vad personuppgifterna ska användas till, och vem som kommer att använda de personliga uppgifterna. Köparens samtycke ska vara frivilligt och ges genom aktiv handling, till exempel genom att markera/avmarkera. 

Köparen ska lätt kunna kontakta säljaren, till exempel via telefon eller e-post, om han eller hon har frågor om säljarens användning av personuppgifter, eller om han eller hon vill att säljaren ska radera eller ändra personuppgifterna. 

Cookies 

Vår webshop innehåller så kallade cookies. Du kan titta runt i webshopen utan cookies, men du kan inte handla. Vi använder cookies för att hantera innehållet i din varukorg. Det är en textfil som sparas på din dator. Vi sparar också information om du har valt att se kategorisidorna med eller utan bilder. Om din webbläsare eller brandvägg är inställd på att förhindra lagring av cookies, kan webbplatsen sluta fungera eller du kan ha problem med att slutföra ett köp. 

Tvistlösning 

Parterna strävar efter att lösa tvister i godo. Köparen kan kontakta Konsumentverket för att få hjälp med eventuell tvist med säljaren. Om en överenskommelse inte uppnås efter medling hos Konsumentverket, kan parterna skriftligen begära att Konsumentverket ska överlämna tvisten till Allmänna reklamationsnämnden. Beslut fattade av Konsumenttvistenämnden är slutgiltiga fyra veckor efter delgivningen. Innan beslutet är slutgiltigt kan parterna genom att överlämna en kallelse till Allmänna reklamationsnämnden överklaga beslutet till tingsrätten. 

Se Konsumentombudsmannen (KO).

Se Allmänna reklamationsnämnden (ARN).